MIRI: Majlis Bandaraya Miri (MBM) akan menjalankan siasatan berhubung isu bayaran tambahan RM3 yang dikenakan oleh pengendali Terminal Bas Miri Sentral susulan aduan caj yang disiarkan oleh seorang netizen di Facebook baru-baru ini.
Hantaran itu yang dimuat naik oleh Profesor James Chin, mempersoalkan sebab tambahan RM3 bagi setiap penumpang dan menyifatkan ia hanya akan membebankan dari segi kewangan.
Dalam hantarannya itu, Chin juga berkongsi notis yang diambil beliau gambar menjelaskan mengapa penumpang perlu membayar yuran RM3 dan bayaran itu adalah untuk penggunaan kemudahan terminal seperti tempat duduk yang selesa, penghawa dingin, jadual TV, ruang menunggu penumpang dan kemudahan lain yang akan meningkatkan pengalaman perjalanan penumpang.
Notis itu juga menjelaskan bahawa sekiranya penumpang enggan membayar yuran, mereka tidak akan diberikan pas masuk untuk perjalanan bas mereka yang diwajibkan kepada semua penumpang yang menggunakan terminal dan mereka tidak akan dibenarkan menaiki bas.
Menjawab pertanyaan wartawan berhubung isu itu, Datuk Bandar MBM Adam Yii berkata siasatan menyeluruh akan dijalankan ke atas perkara ini dan sistem pengurusan pengendali serta mendapatkan penjelasan berhubung bayaran RM3 yang dikenakan itu.
"Bayaran perlu dinyatakan dengan cara yang logik.
"Dakwaan ini perlu disiasat sama ada ia munasabah atau sebaliknya," kata Yii.
Apabila ditunjukkan pas masuk yang dicetak dengan logo MBM, beliau selanjutnya menjelaskan bahawa bayaran yang dikutip itu bukan oleh pihak MBM kerana pihak Majlis tidak melaksanakannya dan tidak mendapat manfaat daripada hasil pengurusan terminal tersebut.
“Siasatan akan dijalankan untuk menjelaskan asas dan kesahihan dakwaan ini.
"Kemungkinan perkara ini tidak diletakkan di bawah bidang kuasa MBM dan mungkin memerlukan kelulusan daripada Kementerian Pengangkutan Sarawak (MOTS).
"Mengenai sebab pas masuk syarikat pengurusan mempunyai logo MBM, saya akan berunding dengan penasihat undang-undang kami untuk penilaian lanjut dan mengambil tindakan yang perlu," jelas Yii.
Beliau mengulangi bahawa sementara Terminal Bas Miri Sentral dibina oleh MBM namun operasinya telah diserahkan kepada syarikat pengurusan swasta yang ditubuhkan bersama beberapa pengendali bas jarak jauh.